محل تبلیغات شما
در صورتی به دنبال علت بالا بودن دور موتور پژو پارس هستید، پیشنهاد می کنیم که این مطلب را از دست ندهید. پژو پارس به عنوان یکی از انواع مدل‌های پژو که در خودروسازی کشور تولید و روانه بازار می شود، مورد استفاده بسیاری از کاربران است. این مدل از پژو در حقیقت نسخه به روز شده از پژو 405 است که از نظر ظاهری و طراحی بدنه از پژو 406 الهام کرده است. احتمالا می دانید که پژو پارس ایران خودرو در ابتدا با همان موتور 1.8 لیتری به کار رفته در پژو 405 عرضه شد، اما به تدریج موتورهای دیگری هم در این خودرو مورد استفاده قرار گرفت. از جمله موتور TU5 و موتور زانتیا در مدل ELX. چند سال قبل هم ELX در نسخه‌ای با نام XUM عرضه شد که از یک موتور 2.0 لیتری بهره می ‌برد. این مدل از پژو طرفداران زیادی دارد. گرچه سالهاست که شکل ظاهری آن تغییر نداشته است و فقط مشخصات فنی آن در هر مدل تغییر کرده است.

پژو پارس هم به عنوان یک خودرو داخلی با مشکل بالا بودن دور موتور روبه رو است و علت گاز خوردن پژو پارس بسیار مورد سوال قرار می گیرد. این موضوع را حتما تمام کسانی که از این خودرو استفاده می کنند، تایید می کنند. احتمالا می دانید که در خودروهای داخلی یکسری از مشکلات به صورت زنجیره وار تکرار می شوند و فعلا هم شرکت های خودروسازی برای رفع کامل آنها تصمیم جدی ندارند. به همین دلیل است که هر کاربر باید خودش دست به کار شود و علت مشکل را شناسایی و رفع کند. لذا امروز اختصاصا در مورد علت بالا بودن دور موتور پژو پارس صحبت خواهیم کرد. اما همین ابتدا باید عنوان کنیم که دلایلی که در ادامه مطرح می کنیم، منحصر به پژو پارس نیست و می تواند برای سایر خودروها نیز مطرح باشد.

علت بالا بودن دور موتور پژو پارس


علت بالا بودن دور موتور پژو پارس چیست؟

1.    استپر موتور

این قطعه اولین قطعه ای است که هر تعمیرکاری از آن به عنوان علت بالا بودن دور موتور پژو پارس یا هر خودروی دیگری یاد می کند. این قطعه به قدری برای این مشکل شناخته شده است که حتی فردی که خیلی از مسائل فنی هم سر در نمی آورد، آن را می شناسد و می داند که در گام اول برای پیدا کردن علت گاز هرز خوردن خودرو باید استپر را بررسی کند. استپر موتور قطعه‌ای است که بر دریچه گاز بسته می‌ شود. این قطعه به‌ صورت شیری برقی مسیر هوا را با دستور ECU باز و بسته می کند و در حالات مختلف هوای ورودی و خروجی داخل موتور را افزایش یا کاهش می دهد و از طریق تنظیم هوا، دور موتور را به حالت ایده‌ال و مقدار بهینه خود می‌ رساند. باید بدانید که عدد دور موتور برای هر خودرویی متفاوت است. این عدد نشان می دهد که استپر چه قدر در تنظیم دور موتور درست عمل کرده است.

برای اینکه بدانید علت بالا بودن دور موتور پژو پارس مربوط به استپر است یا اینکه قطعه دیگری در این اختلال نقش دارد، می توانید سلامت استپر را به سادگی امتحان و بررسی کنید. برای این کار هواکش را باز کنید و دست خود را به ‌عنوان مانعی در مقابل ورود و خروج هوا بر روی دریچه گاز قرار دهید. اگر خودرو خاموش شود، استپر سالم است و اگر  خودرو خاموش نشود، به این معنی است که استپر خراب است.



همچنین می توانید استپر را باز و سوکت آن را وصل نگه ‌دارید، سپس انگشت شست خود را بر روی نوک استپر قرار دهید و نگه ‌دارید. سوئیچ را باز کنید. چنانچه استپر موتور بدون هیچ مشکلی باز و بسته شود، به این معنی است که سالم است و اگر استپر با کمترین و کوچکترین مشکل و گیری باز و بسته شود، نشان می دهد که استپر خراب است و باید تعویض شود.

2.    سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز هم به عنوان علت بالا بودن دور موتور پژو پارس مطرح است. محل قرارگیری این سنسور در هر خودرو اندکی متفاوت است. اما به هر حال وجود دارد. این قطعه کامپیوتر ماشین را از موقعیت دریچه گاز مطلع می کند. چنانچه سنسور دریچه گاز موتور خراب باشد و درست کار نکند، زاویه دریچه گاز را درست تشخیص نمی دهد و باعث می شود که خودرو بی دلیل گاز بخورد. برای اینکه سلامت این قطعه را بررسی کنید می توانید در حالتی که خودرو در حال گاز خوردن است، سوکت آن را بکشید. اگر گاز خوردن خودرو متوقف شد، به این معنی است که قطعه معیوب است. در غیر این صورت سنسور ایرادی ندارد.در این شرایط احتمال خارج شدن خودرو از کنترل راننده و ارتکاب یکی از کدهای تخلف رانندگی نیز وجود خواهد داشت که به بالا رفتن مبلغ جریمه خودرو منجر می شود.



3.    مپ سنسور

مپ سنسور هم می تواند علت بالا بودن دور موتور پژو پارس باشد. مپ سنسور میزان فشار (کم یا زیاد بودن فشار) در منیفولد را اندازه‌گیری می‌ کند. چنانچه این سنسور خراب باشد، ECU خودرو نمی تواند میزان هوای ورودی را به درستی تعیین کند؛ در نتیجه خودرو بی دلیل گاز می خورد. در واقع مپ سنسور در موتور خودروهای انژکتوری باعث می شود که نگرانی در مورد هوای ورودی جهت تنظیم موتور وجود نداشته باشد.



4.    کامپیوتر مرکزی موتور

از تنظیم خارج شدن ECU موتور نیز به عنوان علت بالا بودن دور موتور پژو پارس مطرح است. ECU قطعه بسیار مهمی است که فقط در خودروهای انژکتوری وجود دارد. همین قطعه باعث ایجاد تفاوت زیادی در بین خودروهای انژکتوری و کاربراتی شده است.  به‌طور معمول خودروهای دارای برنامه ECU پس از هر بار خرابی در استپر موتور خودرو به تنظیم مجدد و ریست نیاز خواهند داشت.



در صورت داشتن این مشکلات حتما موتور خود را مجددا تنظیم کنید:

1.    بد استارت خوردن خودرو
2.    چراغ‌های اخطاردهنده
3.    ریپ زدن خودرو
4.    مصرف سوخت بالا

جمع بندی

برای علت بالا بودن دور موتور پژو پارس دلایل دیگری نیز مطرح هستند. برای مثال ممکن است که با شستشوی موتور و یا به دنبال بارندگی به بعضی از سنسورها از جمله سنسور کیلومتر (کیلومترشمار خودرو)، آب برسد و منجر به کارکرد نامنظم و به‌هم‌ریختگی ECU شود. این مشکل معمولا با فلش برطرف می شود. به طور کلی برای اینکه بتوانید از این مشکل پیشگیری کنید حتما باید همیشه به کارکرد صحیح موتور خودروی خود توجه داشته باشید. عدم تنظیم به موقع موتور خودرو می تواند هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل کند. لذا چنانچه با مشکلاتی نظیر کاهش شتاب خودرو، تکان خوردن بدنه آن و شنیده شدن صداهایی غیرعادی از موتور خودرو روبه رو هستید، سریعا برای تنظیم موتور خودروی خود اقدام کنید.  

روش پرداخت قبض جریمه خودرو با اپ

محاسبه هزینه انتقال سند خودرو چگونه انجام می شود؟

مپ سنسور چیست؟ علائم خرابی مپ سنسور

موتور ,پژو ,خودرو ,پارس ,گاز ,استپر ,پژو پارس ,دور موتور ,بودن دور ,بالا بودن ,است که

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

میبینمت در نت علیرضا مقیمی Suzanne's info Emerson's notes آرتاپژوه Raymundo's blog credkaimera Lillie's notes حقیقتا Meh تبادل نظر